Koncepcia rozvoja Materskej školy Čučma                                                Vypracovala: Mgr. Diana Krúžová

Analýza materskej školy

  • Silné stránky:

-        kvalifikovaný personál, stabilita kolektívu, ktorá je otvorená inováciam  pri  práci aj pri výchovno-vzdelávacej činnosti

-         priestranné vnútorné a vonkajšie prostredie

-         webová stránka školy

-         mš rodinného typu - heterogénne triedy

-         strava so ŠJ v Rožňave , ktorá pracuje v projekte „Školské ovocie“ aj jeho kvalita, pestrosť s dodržiavaním zásad zdravého stravovania

-         využiť možnosti, ktoré jej dáva geografické umiestnenie: výhodná poloha obec- mesto, pokojné miesto, blízkosť prírody

  • Šance:

-         ovplyvňovať  rodinu pre zdravý životný štýl vo všetkých oblastiach

-         migrácia populácie by mohla zabezpečiť využitie materskej školy pre nové rodiny , ktoré vyhľadávajú pokojnejšie miesto pre dieťa

-         pri počte detí sa venovať individuálnym osobitostiam každého dieťaťa a prispôsobovať tomu učenie

-         zlepšovanie podpory zo strany rodičov, verejnosti, obce

-         na vytvorenie  a revitalizáciu prostredia vnútorného aj vonkajšieho

  • Slabé stránky:

-        uponáhľaný životný štýl  rodín a od toho sa odvíjajúce  priority

-        pomalšia revitalizácia prostredia, ktorá závisí  od financií

  • Riziká:

-        migrácia obyvateľstva za lepšími bytovými, pracovnými a platovými podmienkami pre ich rodiny

Strategický cieľ materskej školy

                 Vždy je na zreteli, naplniť ciele predprimárneho vzdelávania- dosiahnuť optimálnu perceptuálno-motorickú, kognitívnu a citovo-sociálnu úroveň dieťaťa ako základ pripravenosti na školské vzdelávanie a na život v spoločnosti.

·         Materská škola musí zabezpečiť, aby učiteľ: 

- vo výchove a vzdelávaní prihliadal na rôzne sociokultúrne a socioekonomické rodinné zázemie detí, rešpektuje multikultúrnosť rodín, v ktorých dieťa žije a z nej vyplývajúcich špecifík

- venuje sa primerane každému dieťaťu, je taktný a diskrétny ku všetkým deťom bez ohľadu na ich rasovú, náboženskú, či národnostnú príslušnosť.

- v pedagogickom procese je  facilitátor. V pedagogickom procese sa uplatňuje princíp aktivity dieťaťa.

·         Vypracovaný školský vzdelávací program obsahuje zameranie školy, učebné osnovy.

Tie musia byť minimálne v rozsahu štátneho vzdelávacieho programu a obohatené o vlastné ciele, ktorými je škola jedinečná. Dopĺňať ich  prierezovými témami ako zdravotná, dopravná, environmentálna, počítačová výchova je potrebné z hľadiska zdravého životného štýlu. Aj napriek  tomu, že nepatríme pod školský úrad je výhodné sa zapájať do edukačných projektov rôznych organizácií, ktoré pozitívne pomáhajú pri výchovno-vzdelávacej činnosti v materskej škole, poskytujú metodiky, učebný a informačný materiál pre učiteľov, deti a rodičov. Spätná väzba od nás je aj ocenená a motivačná pre deti.

·         Zvyšovanie odbornej prípravy zamestnancov s využitím ponúk kontinuálneho vzdelávania. Vyžaduje si to individuálny a kvalitný prístup k deťom. Psychologicky, terapeuticky zamerané semináre, školenia a vzdelávania by toho času boli prínosom pre personál.

·         Snažiť sa aj po zaradení materskej školy do sústavy škôl  plynulo nadväzovať  svojim školským vzdelávacím programom na primárne vzdelávanie základnej školy. Spolupracovať s odborníkmi- psychológmi, logopédmi, CPPPaP a hlavne so základnou školou,  aké majú očakávania a problémy s prichádzajúcimi deťmi.  Inovácie od septembra 2014 by mali tomuto ešte viac pomôcť  a postupne si ich osvojovať  a praktizovať vo výchovno- vzdelávacej činnosti. 

 

·         Využiť priestor MŠ na vytvorenie vkusného a učebného a hlavne bezpečného  prostredia spolu so zamestnancami, zriaďovateľom, s rodičmi.

Fyzikálne  prostredie - Funkčné, efektívne ( materiál v pedagogike M. Montessori), bezpečné a hygienické, variabilné pre použitie v rôznych vekových skupinách.

Vonkajšie priestory si vyžadujú úpravy technického charakteru ako: oprava revitalizácia plotov, chodníka, schodov, vstupných priestorov do areálu školy.

Potom sa dá využiť exteriér pre učenie hrou, zážitkové učenie, bádanie, tvorivá činnosť, pracovná činnosť. Použiť areál materskej školy a mať zastúpenie časti hrovej, okrasnej, hospodárskej, na ktorej si budú zdokonaľovať svoje zručnosti aj deti( obľuba tejto vekovej kategórie v pracovných činnostiach).

1.okrasnú: výsadba kríkov, vytvorenie tieňa pre letné dni, výsadba trvaliek, chodníčkov,

2. hospodársku: -výsadba stromov ovocných, výsadba ovocných kríkov, pestovanie nenáročnej zeleniny

3. hrovú:  neustále udržiavať preliezačky v dobrom technickom stave, vytvoriť preliezačky z prírodného materiálu, ale dostatočne bezpečné na hru  a na rozvoj hrubej motoriky

Naďalej pokračovať v efektívnom a funkčnom vynovovaní vnútorných priestorov v duchu „menej je viac“.  Technický stav je uspokojivý, ale výmena okien, dverí by šetrilo energiami.

Psychosociálne prostredie- podmienené sociálnymi, medziľudskými vzťahmi: učiteľ- dieťa, dieťa- dieťa, rodič- učiteľ, rodič- dieťa, učiteľ- učiteľ, rodič- rodič.

Prostredie musí rešpektovať práva dieťaťa, vekové osobitosti, spoločné pravidlá a organizačný poriadok. Rodina musí byť informovaná, posilňovaná jej výchova pomocou odborníkov, pedagógov. Väčší dôraz klásť na rozvoj kompetencií sociálnych, intrapersonálnych, interpersonálnych, utvárať si charakterové vlastnosti potrebné na život v spoločnosti. Práca v skupinách vekovo rozdielnych detí umožňuje lepší individuálny prístup učiteľa, napredovanie mladších detí podľa vzoru starších, starostlivosť a tolerancia starších o mladšie deti.

  • Aktívna internetovú stránku materskej školy má dobré využitie na  informovanie o diani, činnostiach, aktivitách organizačných a prevádzkových podmienkach MŠ.

Spájať život MŠ so životom v obci, s činnosťou  detí a mládeže, prejavovať úctu a slušné správanie všetkým občanom obce.

Internetová stránka, vnútorné priestory materskej školy, volenie aktivít a akcií aj pre rodičov by malo byť nepriame pôsobenie na skvalitňovanie životného štýlu rodičov.

Obyvateľstvo sa skladá zo všetkých spoločenských vrstiev a preto MŠ by malo byť miesto spojenia, spolupráce, motivácia detí a ich rodičov bez ohľadu na ich sociálne zázemie k lepšiemu spôsobu života, vytvorenie si správneho rebríčka hodnôt.

 

Koncepcia riadenia materskej školy

 

Plánovanie – predurčuje zmysluplnosť a účelnosť činností školy v súlade s vlastným Školským vzdelávacím programom. 

Spolupracovanie a organizovanie - porady, konzultácie s odborníkmi, rodičmi, dohody s radou školy a so zriaďovateľom, aby sa dosiahlo, čo najefektívnejšie vedenie školy s plnením plánov. Ide o kooperatívne riadenie. Prerokovať zásadné otázky výchovy a vzdelávania, spoločne vytvárať školský vzdelávací program,  vyjadrovať svoje stanoviská k dosiahnutým výsledkom vo výchove a vzdelávaní aj k činnosti školy.

Rozhodovanie – zabezpečuje vytýčenie konkrétnych postupov na dosiahnutie vytýčených cieľov, jeho podstatou je výber vhodnej možnosti riešenia z viacerých možných alternatív.

Kontrola a hodnotenie – plnenia Školského vzdelávacieho programu, plánu práce školy na daný školský rok  jeho úloh a cieľov predstavuje proces hodnotenia  činností,  práce, plánov zamestnancov, pre deti sa v materskej škole využíva diagnostika  na začiatku, v priebehu a na konci roka. Podľa jej záznamov sa dá vyhodnotiť voľba aktivít, činností a správnych postupov podľa individuálnych a vekových osobitostí detí

Vedenie kolektívu

·         kooperatívne- spoločná tímová práca v prospech detí a ich rodičov , ktoré navštevujú materskú školu, dopĺňať právne vedomie svojich pracovníkov v potrebnej oblasti na vykonávanie a skvalitňovanie svojej práce, zapájať sa do kontinuálneho vzdelávania pre potreby našej školy

·         zabezpečiť maximálne využívanie nových metód, foriem práce- zážitkové učenie, učenie hrou, projektové učenie, individualizácia

 Pri riadení nezabudnúť na funkcie materskej školy

  • Pedagogická funkcia: zabezpečovať výchovu a vzdelávanie, rozvoj osobnosti dieťaťa na odbornej úrovni.
  • Preventívna, diagnostická, poradenská  funkcia  ako služba školy: realizácia preventívnych programov; pedagogickú a zdravotnú osvetu, včasné odhaľovanie a korigovanie porúch mentálneho i fyzického rozvoja, porúch učenia, správania  a odhalenie a rozvíjanie nadania detí.
  • Kultúrna a multikultúrna funkcia: usmerňovanie kultúrnych aktivít ako príprava na zoznámenie sa a rešpektovanie jednotlivých prvkov kultúry rozvíjajúcej sa multikultúrnej spoločnosti.
  • Kompenzačná funkcia: korigovať rozdiely individuálnej diferenciácie dieťaťa v rámci inkluzívnej výchovy  sociokultúrne znevýhodneného prostredia.
  • Sociálna funkcia: rešpektovať a zabezpečovať každodenné potreby dieťaťa v sociálnych oblastiach prvou výchovno-vzdelávacou inštitúciou ako prvým spoločenstvom detí.
  • Psychologická funkcia: rešpektovať, podporovať a rozvíjať  jedinečnosť, individualitu  vývinu dieťaťa.
  • Ekonomická funkcia: podporovať potreby dieťaťa vo vzťahu k ľudskej práci, efektívne vynakladanie finančných prostriedkov na predprimárne vzdelávanie je predpokladom zníženia finančných prostriedkov na neskoršie vzdelávanie na vyšších stupňoch a lepšej úspešnosti žiakov.

Legislatívne úpravy zriaďovania, činnosti a prevádzky materskej školy

  • Sledovať neustále meniacu sa legislatívu, vyhlášky a usmernenia, novelizácie, POP pre školský rok a jeho priority

Vedenie pedagogickej  a ďalšej  dokumentácie v materskej škole

  • Školský vzdelávací program, ktorý obsahuje učebné osnovy materskej školy.
  • Štátny vzdelávací program ISCED 0
  • Dokumentácia materskej školy zodpovedajúca legislatíve