O nás
Adresa:
Materská škola
Čučma 172
04801 Čučma
Zriaďovateľ materskej školy:
Obec Čučma
tel.č.: 058/ 732 57 80
Personálne obsadenie:
Riaditeľka materskej školy
Bc. Miroslava Kočišová
mail: materskaskolacucma@gmail.com
konzultačné hodiny každú párnu stredu od 11:00 - 13:00
Pedagogickí zamestnanci
Erika Turzáková
Nepedagogickí zamestnanci
Irena Letanovská
Školská jedáleň
ŠJ Štítnická, Rožňava
tel.č.: 058/ 734 31 26
Rada školy:
predseda: Erika Turzáková
podpredseda: Silvia Subovics
členovia: p. Irena Letanovská
Zameranie školy
Dnešné požiadavky na humanistickú výchovu, orientácia na dieťa spĺňa výchova v materskej škole. Pedagogické metódy sú volené tak, aby boli úplne prispôsobené potrebám dieťaťa, jeho psychologickému vývinu. Ústredným heslom pedagogiky Montessoriovej je: „ Pomôž mi, aby som to urobil sám.“ Dospelý uvádza dieťa do života a zabezpečuje preň možnosti samostatnej, tvorivej slobodnej práce, samostatného osvojovania vedomostí a prostredie bohaté na podnety. Táto pedagogika a jej myšlienky sú dlhodobejšie myšlienkami aj materskej školy( Myšlienková idea M. Montessoriovej)
· Príprava na vstup do 1 ročníka ZŠ
Nástup do školy znamená pre každé dieťa veľkú zmenu v celom jeho predchádzajúcom živote, a už prvá trieda kladie na deti veľké nároky, preto si musíme úprimne zvážiť aké sú schopnosti a predpoklady Vášho dieťaťa. Pred vstupom do ZŠ musí prebehnúť všestranný rozvoj osobnosti. Stagnovanie v niektorej kompetencie dieťaťa môže spôsobiť neskoršie problémy pri začlenení sa do ZŠ a zvládnutie požiadaviek I. ročníka.
Našim poslaním bude pripraviť deti na vstup do ZŠ. Podkladom bude profil absolventa predprimárneho vzdelávania a záznamy z diagnostiky, portfólia a práca s deťmi s odkladom povinnej školskej dochádzky.
Dôležitá bude pomoc a spoluúčasť rodičov a v prípade potreby aj iní odborníci- psychológ, logopéd, CPPPaP, učitelia prvých ročníkov v ZŠ.
· Dôraz na slovenský spisovný jazyk
Jeden z problémov dnešnej spoločnosti je hluk, ktorý predrážďuje nervy, odvádza pozornosť, prekáža pri uvažovaní. Naučiť deti pracovať v tichu, pri ktorom môže prebiehať rozhovor- hovoriť, počúvať, teda mlčať. Využíva sa individuálna a skupinová práca, aby nemusel byť použitý silný hlas a deti nemuseli byť nútené mlčať z vonku.
Reč je predpokladom a dôsledkom pre ľudské spolunažívanie. Dôležitá je prirodzenosť v rečovom prejave, rozhovory medzi deťmi, s učiteľom v nadväznosti na prácu, na vec, ktorá ich zaujíma. Slovo je dôležité aj pri začiatku cvičenia, hry s materiálom na určenie , jasné vysvetlenie. „ Najprv je skúsenosť, potom pomenovanie, slovo.“ zdôrazňuje Montessoriová.
Hrou s písmenami nejde o učenie sa čítania a písania, ale o objavovanie svojho jazyka, rozlišovať tvary písmen. Krása slova a básní pôsobí na psychiku dieťaťa.
Materská škola bude klásť dôraz na kultivovaný slovenský spisovný jazyk, jeho rozvoj. Využívať bude rôzne metódy, formy, hry s využitím literatúry slovenských autorov, obrázkové knihy, didaktický materiál. Všetky deti odchádzajúce do ZŠ budú navštevovať základnú školu s vyučovacím jazykom slovenským.
· Jeden z cieľom materskej školy je spoznávanie okolitého sveta blízkeho aj vzdialeného, prírodného aj spoločenského. Dieťa sa má byť aktívnou zložkou spoločnosti a nielen ono, ale aj jeho rodina.
Materská škola bude cieľavedomo aktivizovať rozvoj osobnosti dieťaťa tak, aby dieťa samo malo záujem a tvorivo hľadalo nové poznatky.
Dôležité je , aby dieťa prijalo z okolitého sveta podnety pracovalo s nimi, uspokojovalo svoje potreby, prijíma ich do svojho vnútra, a jeho podvedomie si z toho vyberie to, čo vie spracovať a čo mu dovoľuje jeho úroveň rozvoja.
Príroda, jej ochrana je v súčasnosti jedna z najdôležitejších problémov ľudstva, a preto sa environmentálna výchova zaraďuje do vzdelávania už malých detí.
Environmentálna výchova umožňuje cvičenie zmyslov ako kľúč na odhaľovanie sveta, poznávanie prírody a vesmíru.
Na spoznávanie a oboznamovanie sa zo svetom, okolitými podnetmi a javmi je dôležité rozprávanie spojiť s obrázkami, maketami, pokusmi, prácou na počítači a internetom, formou projektov. Musia podnecovať u detí fantáziu, schopnosť klásť otázky, individuálny záujem o danú problematiku a na elementárnej úrovni pochopiť, že sme súčasťou tohto sveta a aj oni „ malí“ môžu pomôcť. Neodmysliteľnou súčasťou bude zážitkové učenie, exkurzie, výlety, účasť na súťažiach v rôznych vzdelávacích oblastiach a zapájanie sa do celoslovenských projektov organizované a ponúknuté ochranármi.
Zdravie, by mala byť hlavná priorita ľudského bytia. Materská škola bude realizovať aktivity a programy na prevenciu civilizačných ochorení, na podporu telesného a duševného zdravia detí a rodičov s pomocou rôznych inštitúcií zaoberajúcimi sa zdravým životným štýlom.
· Skvalitňovanie prostredia MŠ
Je všeobecne známe, že prostredie má veľký vplyv na človeka. Zvlášť dôležitú úlohu zohráva vo vývoji dieťaťa a preto je na nás, aby sme pre ne vytvorili vhodné podmienky pre rozvoj ich osobnosti a estetického cítenia.
Estetická výchova je základným činiteľom v citovom vývoji dieťaťa, potrebným pre harmonicky všestranný rozvoj osobnosti. Rozvíja hlavne činnosť zmyslových orgánov. Realizácia estetickej výchovy v materskej škole ( ďalej len MŠ) poskytuje oveľa väčší priestor ako iné školy, nakoľko to je inštitúcia, kde ide o harmonický životný režim a prvé skúsenosti s okolitým svetom. Na rozvoj estetického cítenia nestačí len zamestnanie, didaktická aktivita, ale príklad v bežnom živote, v každodennom prostredí.
Cieľom najbližšieho obdobia bude udržiavať prostredie materskej školy v dobrom technickom stave so zameraním sa na vonkajšie prostredie – hrovú, okrasnú a hospodársku časť za účasti pracovníkov materskej školy, rodičov a zriaďovateľa
· Osobnostný a sociálny rozvoj detí, etická výchova
Existujú rôzne programy, výcviky, ktorými môže učiteľ rozvíjať, podporovať a tvoriť prosociálnosť a asertívnosť už aj v materskej škole a tým pozitívne prospieva k rozvoju celej osobnosti dieťaťa od útleho detstva. Hlavným cieľom a poslaním prosociálnej výchovy je utvárať sebareguláciu správania, zvyšovať interpersonálnu kompetenciu a autonómiu dieťaťa. V tomto veku sa na elementárnej úrovni utvára mravná identita dieťaťa a prostredníctvom pochopenia vlastnej identity sa začleňuje do rodiny a najbližšieho okolia- nastáva proces socializácie. Je to zložka integrujúca, prelínajúca sa celým výchovno- vzdelávacím procesom materskej školy, inými zložkami alebo ako samostatná aktivita formou dramatickej hry, sociálno- emocionálnej aktivity dieťaťa. Realizuje sa prostredníctvom zážitkového učenia.
Podstatný význam má učiteľka a jej osobnosť. Vytvára socioemocionálnu klímu na základe vzťahov, dôvery, empatie, partnerstva, spolupráce počas celej dochádzky do materskej školy.
Prosociálnosť a asertívnosť sú žiadané aj celospoločensky na rôznych miestach sociálnych vzťahov, je to aktívny vzťah človeka so spoločnosťou a jeho integrácia do spoločnosti.
Dôležitá bude pomoc a spolupráca rodičov na aktivitách, ich postoje k sebe, k svojim deťom a k iným členom skupiny. Pomáhať si budeme aj programom a spoluprácou s CPPPaP.
· Spontánny spoločenský život detí a ich rodičov, rozvoj spolupráce školy a rodiny
Uzavretosť rodín, nezáujem o veci verejné, ťažšie prekonávanie bariér a udržiavanie si priateľstiev dáva príležitosť pre materskú školu organizovať akcie, výlety, posedenia, aktivity pre deti, ale aj ich rodičov. Aktivity, ktoré materská škola bude plánovať, budú vyžadovať zapojenie rodiča, či už v prípravnej fáze, domácej príprave alebo priamej účasti.
Nie je podstatná finančná situácia rodičov, ale ochota urobiť niečo pre svoje dieťa, iné deti, ale aj pre materskú školu ako súčasť ich života v útlom období ich dieťaťa.
Do tohto cieľa je zahrnutá aj účasť na kultúrnom dianí v obci, materskej školy alebo regiónu GEMER a podporovať a rozvíjať u detí talent – výtvarný, literárny, hudobný, propagácia na výstavách a súťažiach, prezentovanie sa na webovej stránke
V prípade akýchkoľvek otázok nás neváhajte kontaktovať.
Viac tu: https://htmlky.webnode.sk/htmlkody/padajuce-vlocky/Vytvorte si vlastné stránky zadarmo: https://www.webnode.sk