„Rady rodičom pred vstupom dieťaťa do školy“
Milí rodičia!
Nástup do školy znamená pre každé dieťa veľkú zmenu v celom jeho predchádzajúcom živote, a už prvá trieda kladie na deti veľké nároky, preto si musíme úprimne zvážiť aké sú schopnosti a predpoklady Vášho dieťaťa. Pred vstupom do ZŠ musí prebehnúť všestranný rozvoj osobnosti. Stagnovanie v niektorej zložke rozvoja môže spôsobiť neskoršie problémy pri začlenení sa do ZŠ a zvládnutie požiadaviek I. ročníka.
ŠKOLSKÁ ZRELOSŤ SA DELÍ:
- Telesná zrelosť
- Rozumovú spôsobilosť
- Pracovno – motivačná spôsobilosť
- Emocionálna a sociálna spôsobilosť
Telesná zrelosť: Podmienkou a východiskom pre primeranú úroveň zrelosti ostatných zložiek spôsobilosti je vývin mozgu a dobrý zdravotný stav dieťaťa
Rozumová spôsobilosť:Dôležité procesy na prijímanie nových vedomostí a varianty cvičení a hier:
VNÍMANIE
– musí vedieť poskladať rozstrihaný obrázok
– nájsť obrázok zo skupiny obrázkov s určenými vlastnosťami
– pamätať si obrázky ukázané len na chvíľu
– vytlieskať slová po slabikách: sto-lič-ka, ma-čič-ka, ....
– tvoriť vety na obrázky
– určiť prvú hlásku v slove: medveď-M, lavica-L,...
– doplniť neúplné slová: ja.....(jablko), ...
– opakovať vety, postupne pridávať slová
MOTORIKA
– správne držanie ceruzky (troma prstami)
– zvládnutie písania : opakovať jednoduché línie ( vlnky, čiary, kruhy,
písmená, geometrické tvary ), písanie v riadkoch zľava doprava
– správne pohyby celého tela: stoj na jednej nohe, poskoky na jednej
nohe, hod loptou na cieľ a chytanie, krúžiť oboma rukami súčasne
PAMÄŤ A POZORNOSŤ
– hľadať odlišnosti na rovnakých obrázkoch
- povedať obsah z prečítanej rozprávky, odpovedať na otázky
REČ A MYSLENIE
– pýtať sa na predmety v miestnosti a určovať vlastnosti: farba, materiál
- triedenie predmetov podľa určenej vlastnosti ( tvar, veľkosť,
farba),
alebo dvoch rovnakých vlastností ( napr. červené drevené kocky, modré trojuholníky ),
- povedať opak k vášmu slovu: malý- veľký, dlhý- krátky, teplý-
studený, ....
- pomenovať jedným slovom: jablko, hruška, banán- ovocie
stôl, skriňa, posteľ- nábytok, ....
- riešenie situácií: „Čo by sa stalo, keby....?“
- vylúčiť, čo do skupiny nepatrí: jablko, smrek, hruška, banán
- dbať na správnu výslovnosť, opraviť dieťa, robiť sa, že nerozumieme
MATEMATICKÉ PREDSTAVY
– počítať do 10, nakresliť rovnaký počet
jednoduchých obrázkov podľa vzoru,
- porovnávať viac, menej, rovnako
- spoločenské hry na počítanie
- rad 10 predmetov, určovať čo je na prvom, štvrtom, ... mieste v rade
- určovať umiestnenie v priestore: nad, pod, za, medzi, vedľa, vpravo, vľavo,...
Pracovno - motivačná spôsobilosť: Vedieme dieťa tak, aby sme rozvíjali vlastnosti, ktoré súvisia s plnením školských
povinností: dokončiť pracú, zodpovednosť za prácu, samostatnosť, porozumieť úlohe, vôľu a ochotu, čo najlepšie splniť úlohu.
Emocionálna a sociálna spôsobilosť: Dieťa musí vedieť ovládať svoje city, byť samostatný, nezrelosť sa prejavuje zvýšenou závislosťou na rodičoch, pomalé, úzkostlivé.Vyvíjať správanie a vzťahy k iným deťom, k rodičom, k cudzím dospelým, k sebe samému.
Dieťa musí cítiť pocit bezpečia. Musí vedieť, že je akceptované, že sa oplatí prijímať a dávať, že vzťah dieťa a rodič nie je ohrozený a vzájomne si dôverujú. Oddeľujeme správanie dieťaťa od osoby dieťaťa (Mám ťa rád, ale sa mi nepáči...),
všímame si všetko pozitívne v jeho správaní. Dieťa potrebuje vzor, stotožňuje sa s tým, koho má rád a napodobňuje ho.
Posledných päť:
• Dieťa postupne pripravujeme na školu a vyučovanie
• Riaďte sa zásadou, že pochvala je účinnejšia ako trest
• Nájdime si každý deň čas na spoločnú chvíľu s dieťaťom
• Dbajme na to, aby dieťa bolo fyzicky i psychicky zdravé a malo dostatok času na prácu, záľuby i oddych
• Pripravme mu pokojné prostredie vhodné na prípravu do školy.
Cieľom tohto materiálu je poradiť a ukázať, čo musia deti ovládať pri nástupe do ZŠ. Ak sa vám zdá, že dieťa je ešte príliš hravé, vhodnosť jeho nástupu do školy prekonzultujte s učiteľkami MŠ a v psychologickej poradni.
Pripravila: Diana Krúžová, učiteľka MŠ Čučma
Použitá literatúra: Predškolská výchova, Odporúčania PPP
Využitie: Rady pre rodičov MŠ
Rok: 2004