„Rady rodičom pred vstupom dieťaťa do školy“

Milí rodičia!

Nástup do školy znamená pre každé dieťa veľkú zmenu v celom jeho predchádzajúcom živote, a už prvá trieda kladie na deti veľké nároky, preto si musíme úprimne zvážiť aké sú schopnosti a predpoklady Vášho dieťaťa. Pred vstupom do ZŠ musí prebehnúť všestranný rozvoj osobnosti. Stagnovanie v niektorej zložke rozvoja môže spôsobiť neskoršie problémy pri začlenení sa do ZŠ a zvládnutie požiadaviek I. ročníka. 

ŠKOLSKÁ ZRELOSŤ SA DELÍ:

- Telesná zrelosť

- Rozumovú spôsobilosť

- Pracovno – motivačná spôsobilosť

- Emocionálna a sociálna spôsobilosť

 

Telesná zrelosť: Podmienkou a východiskom pre primeranú úroveň zrelosti ostatných zložiek spôsobilosti je vývin mozgu a dobrý zdravotný stav dieťaťa

Rozumová spôsobilosť:Dôležité procesy na prijímanie nových vedomostí a varianty cvičení a hier:

VNÍMANIE

– musí vedieť poskladať rozstrihaný obrázok

– nájsť obrázok zo skupiny obrázkov s určenými vlastnosťami

– pamätať si obrázky ukázané len na chvíľu

– vytlieskať slová po slabikách: sto-lič-ka, ma-čič-ka, ....

– tvoriť vety na obrázky

– určiť prvú hlásku v slove: medveď-M, lavica-L,...

– doplniť neúplné slová: ja.....(jablko), ...

– opakovať vety, postupne pridávať slová

 

MOTORIKA

– správne držanie ceruzky (troma prstami)

– zvládnutie písania : opakovať jednoduché línie ( vlnky, čiary, kruhy,

písmená, geometrické tvary ), písanie v riadkoch zľava doprava

– správne pohyby celého tela: stoj na jednej nohe, poskoky na jednej

nohe, hod loptou na cieľ a chytanie, krúžiť oboma rukami súčasne

 

PAMÄŤ A POZORNOSŤ

– hľadať odlišnosti na rovnakých obrázkoch

- povedať obsah z prečítanej rozprávky, odpovedať na otázky

 

REČ A MYSLENIE

– pýtať sa na predmety v miestnosti a určovať vlastnosti: farba, materiál

- triedenie predmetov podľa určenej vlastnosti ( tvar, veľkosť,

farba),

alebo dvoch rovnakých vlastností ( napr. červené drevené kocky, modré trojuholníky ),

- povedať opak k vášmu slovu: malý- veľký, dlhý- krátky, teplý-

studený, ....

- pomenovať jedným slovom: jablko, hruška, banán- ovocie

stôl, skriňa, posteľ- nábytok, ....

- riešenie situácií: „Čo by sa stalo, keby....?“

- vylúčiť, čo do skupiny nepatrí: jablko, smrek, hruška, banán

- dbať na správnu výslovnosť, opraviť dieťa, robiť sa, že nerozumieme

 

MATEMATICKÉ PREDSTAVY

– počítať do 10, nakresliť rovnaký počet

jednoduchých obrázkov podľa vzoru,

- porovnávať viac, menej, rovnako

- spoločenské hry na počítanie

- rad 10 predmetov, určovať čo je na prvom, štvrtom, ... mieste v rade

- určovať umiestnenie v priestore: nad, pod, za, medzi, vedľa, vpravo, vľavo,...

Pracovno - motivačná spôsobilosť: Vedieme dieťa tak, aby sme rozvíjali vlastnosti, ktoré súvisia s plnením školských

povinností: dokončiť pracú, zodpovednosť za prácu, samostatnosť, porozumieť úlohe, vôľu a ochotu, čo najlepšie splniť úlohu.

 

Emocionálna a sociálna spôsobilosť: Dieťa musí vedieť ovládať svoje city, byť samostatný, nezrelosť sa prejavuje zvýšenou závislosťou na rodičoch, pomalé, úzkostlivé.Vyvíjať správanie a vzťahy k iným deťom, k rodičom, k cudzím dospelým, k sebe samému.

Dieťa musí cítiť pocit bezpečia. Musí vedieť, že je akceptované, že sa oplatí prijímať a dávať, že vzťah dieťa a rodič nie je ohrozený a vzájomne si dôverujú. Oddeľujeme správanie dieťaťa od osoby dieťaťa (Mám ťa rád, ale sa mi nepáči...),

všímame si všetko pozitívne v jeho správaní. Dieťa potrebuje vzor, stotožňuje sa s tým, koho má rád a napodobňuje ho.

Posledných päť:

• Dieťa postupne pripravujeme na školu a vyučovanie

• Riaďte sa zásadou, že pochvala je účinnejšia ako trest

• Nájdime si každý deň čas na spoločnú chvíľu s dieťaťom

• Dbajme na to, aby dieťa bolo fyzicky i psychicky zdravé a malo dostatok času na prácu, záľuby i oddych

• Pripravme mu pokojné prostredie vhodné na prípravu do školy.

Cieľom tohto materiálu je poradiť a ukázať, čo musia deti ovládať pri nástupe do ZŠ. Ak sa vám zdá, že dieťa je ešte príliš hravé, vhodnosť jeho nástupu do školy prekonzultujte s učiteľkami MŠ a v psychologickej poradni.

Pripravila: Diana Krúžová, učiteľka MŠ Čučma

Použitá literatúra: Predškolská výchova, Odporúčania PPP

Využitie: Rady pre rodičov MŠ

Rok: 2004

 


Tvorba web stránok zdarma Webnode